دو دلیل برای احداث راه آهن دورود-خرم آباد و باید ها ونبایدهایش !!

 چندین بار است که در مورد  راه آهن خرم آباد -دورود مطالبی در روزنامه ها وسایت ها نوشته شده است و انواع اظهار نظرها در این مورد کم نداشته ایم و در زمان اقای حسنوند نماینده ی سابق خرم آباد در هر جلسه ویا جایی که حاضر میشد نامه مصوب شده مطالعه راه آهن لرستان(خرم اباد -دورود) را از مجلس و وزارت راه وترابری را جهت اثبات حرفهایشان نشان میدادند و اعلام نموند که ماهها انرژی مضاعفی برای مصوب نمودن این مصوبه در مجلس و وزارت خانه ها صرف نموده اند ........

اما مطلبی هم هست که یک نمونه اش جنگ تحمیلی ونیاز حیاتی برای ارتباط شمال -جنوب کشور  از طریق راه آهن را به صرفه تر و ضروری تر می رساند و مشخص شد که راه اهن لرستان (حالا درهر منطقه ای) برای اتصال این زنجیر واجب الوجوب است ونیاز حیاتی کشور است . این تز و برنامه هم در زمان قبل از انقلاب بوده که مسیر آن از دورود-خرم اباد-دزفول مشخص کار مطالعاتی روی آن تا حدودی انجام شده بود واستاندار لرستان در قبل از انقلاب  که بعدها وزیر راه وترابری هم شد خود پیگیر اتصال خرم آباد -دورود و دزفول شده بود وحتی زمین ایستگاه راه آهن خرم آباد در منطقه ماسور خرم آباد خریداری کرده بود و در زمان استانداری اش درخواست به وزارت راه وترابری ان زمان ارسال می نمود و در زمان صدارتش به وزارت راه وترابری برای این منظور دستور داده بود ......!!

یک ؛دلیل منطقی  اینکه همه شاهراههای حساس واستراتژیک کشور یک راه ،پشتیبان (بکاپ) در مواقع لزوم (مواقع بحرانی برای خروج از بن بست!)  دارند ولی راه آهن لرستان از این موضوع بی بهره بوده است که که انهدام تنها پایه پل داخل رودخانه ایستگاه تله زنگ در منطقه راه آهن لرستان توسط هواپیماهای عراقی موید این مطلب است و تعمیر وهزینه های تعمیر و مرمت وراه اندازی دوباره آن در آن زمان خودش داستان شده بود وماهها طول کشید! و نیاز کشور به راه جایگزینی در آن زمان بیش از همه وقت احساس میشد..

ما که شاید بیشتر از همه راه آهنی باشیم !!( خانه امان تا راه هن 17 کمتر هم متر فاصله دارد !) این معضل ومشکل را با تمام وجود حس کردیم در ان زمان روزانه چندین قطار از شمال به جنوب وبرعکس برای امداد رسانی وحمل نیرو وادوات سنگین جنگ از ایستگاه ما می گذشتند و در زمان تخریب پل این معضل ومشکل برای مدتها باقی ماند وهنوز بعد از حدود بیست سال قطار از روی پل تله زنگ با سرعت ۶ کیلومتر طی طریق می نماید . ولی اگر  بهانه ها ودلایل واهی را کنار بگذاریم باید بپذیریم احداث راه اهن دورود-خرم اباد و اندیمشک شاهراه حیاتی است و پشتیبانی مطمئنی برای راه آهن سراسری شمال -جنوب است !

دوم ؛اینکه اگر بپذیریم عمر مفید راه اهن شمال -جنوب طی شده است(عمر مفید 50 سال ذکر شده است .زمان اتمام راه آهن  1317یا1313 بوده است) هزینه مرمت وتعمیر دوباره آن آنهم در منطقه کوهستانی وصعب العبور لرستان بسیار پرهزینه تر ازاحداث بکاپ آن است .ضمنا در همان سالها طرح دوخطه کردن راه اهن لرستان در دستور کار قرار گرفت که طرح پایلوت آن بین دو ایستگاه چمسنگر وسپیددشت شروع شد وچون بین این دوایستگاه تا حدودی دو خطه کردن نسبت به ایستگاههای تنگ ۵و تنگ ٧ ومازو کشور و ... ساده تر بنظر میرسید بعد ازمدتی کار بر روی مناطق کمتر کوهستانی وصرف هزینه های بسیار طرح با شکست روبرو شد ؛ ودر دیگر ایستگاهها مثل تنگ ۵ وتنگ ٧  و کشور و...با آن کوههای صعب العبور اصلا قابل اجرا نبود !!

دیگر اینکه اگر این همه سوانح واز خط خارج شدن ها وزمانهای طولانی برای عبور یک قطار برای گذر قطار روبریی و مسدود شدن راه آهن را در طول سالیان اخیر در نظر بگیریم تا حدودی به کنه ماجرا پی خواهیم برد که واقعا عمر مفیدش سر آمده و باید به فکر راه جایگزین بود و مسئولین منصوب شده  ومنتخبین مردم باید سعی نمایند بهترین نظر و ایده را برای احداث این خط در نظر بگیرند و از بهانه گیری و دلایل واهی وهزینه و... بپرهیزند .

مزیت دیگر این احداث ارتباط راه آهن خرم آباد به الشتر ونورآباد سپس به کرمانشاه ودیگر اینکه انتقال راه آهن ایلام از مسیر خرم آباد به کوهدشت ساده تر وکم هزینه تر خواهد بود ومطلب دیگر هم اینکه در این شبکه ریلی که می بایست در سراسر کشور انجام گیرد اتصال راه آهن اصفهان به لرستان وسپس به ایلام وکرمانشاه و درنهایت اتصال آن به مرز عراق منطقی تر ومقرون به صرفه تر خواهد بود.

حال اینکه بخواهند راه آهن اصفهان را از مسیر چهارمحال وبختیاری به خوزستان متصل نمایند احداث ان در کوههای مسیر انتقال بسی سخت و تا حدودی ناممکن خواهد شد.

بدین ترتیب با توجه به منطقی بودن احداث راه آهن دورود -خرم آباد -اندیمشک وطرح های تحقیقاتی ومطالعاتی انجام شده ونیاز کشور به راه آهن شمال -جنوب بنظر میرسد نمایندگان استان واستاندار ودیگر مسئولین استانی برای عملیاتی شدن این طرح عظیم وپروژه حیاتی همه دست بدست هم داده ودر سفرهای استانی رئیس جمهور مانند احداث راه اهن خراسان جنوبی (بیرجند) اعتبار ویژه برای عملیاتی شدن ان درخواست نمایند .که این مهم ،یکی از مطالبات مردم منطقه  از منتخبینشان هست .

 

http://loor.ir/News.asp?nid=3406&ln=fa

مسیر راه‌آهن جنوب - غرب کشور بازگشایی شد

/ 1 نظر / 10 بازدید
حمید

نظر من اینکه باید تمامی شهرهای کشور عزیزمان بوسیله راه اهن بهم دیگه متصل شوند.چرا همش باید به این فکر کنیم که باید مسیر شمال به جنوب کمتر شود.چه اشکالی دارد ما هم مانند کشورهای توسعه یافته باشیم.[چشمک]